Kustavin tunnus
Tämä K- ei ole kirjain tai pelkkä typografian harjoitus – se on tarina, luku Kustavin pitkästä kertomuksesta,
joka ulottuu syvemmälle kuin pelkkä painettu merkki paperilla tai tietokoneen ruudulla. Tämä K ei ole iso K eikä pieni K. Tämä K ei symboloi ainoastaan Kustavia nimellisenä paikkana; se kiteyttää sen, mistä Kustavi on tunnettu ja mitä kustavilaiset arvostavat. K on kertomus kustavilaisuudesta, kodista ja kotisatamasta. Se kertoo kalastusperinteestä, käsitöistä, kulttuurista ja sen tuottamasta kirjallisuudesta, meren muovaamista kareista ja kallioista mutta ennen kaikkea se kertoo siitä kauneudesta joka tekee Kustavista sen mitä se on – saariston kuningaskunnan.
Tunnuksen versiot ja suoja-alue
Tunnuksesta on kaksi versiota vaaka- ja pystymuotoinen. Tunnusta käytetään pääsääntöisesti kaikessa Kustavin visuaalisessa viestinnässä ja markkinoinnissa. Tunnuksesta käytetään ensisijaisesti värillistä versiota. Mustaa tai valkoista tunnusta käytetään kun värillistä logoa ei voida käyttää. Tunnuksella on suojaalue, eli tunnuksen ympärille tulee jättää riittävä määrä
tilaa, jotta se erottuu selkeästi ja on tunnistettava. Määritellylle suoja-alueelle ei saa sijoittaa muita elementtejä. Lisäksi se määrittää pienimmän mahdollisen etäisyyden pinnan reunoihin
tunnusta käytettäessä. Kaikki tunnuksen muokkaaminen ja tehosteiden käyttö on kiellettyä. Merkkiä voidaan käyttää ilman logotekstiä tapauksissa joissa tunnuksen luettavuutta ei voida taata. Tällaisia ovat muun muassa sosiaalisen median profiilikuvat ja verkkosivuston ikoni. Merkkiä voidaan käyttää harkitusti osana kuvitusta.
Punainen kruunu
Kruunuteema juontaa juurensa Kustavin perustajaan Kustaa III:een sekä kunnan ydinviestiin, ”Saariston kuningaskunta”. Teema kuvastaa Kustavin ainutlaatuista identiteettiä ja perintöä. Punainen väri on voimakas ja energinen, joka herättää huomiota ja korostaa kruunun merkitystä. Se symboloi intohimoa, voimaa ja elinvoimaisuutta – ominaisuuksia, jotka heijastavat Kustavin yhteisön henkeä. Kruunu toimii graafisena elementtinä, joka voidaan liittää erilaisiin materiaaleihin ja yhteyksiin, aina virallisista asiakirjoista markkinointimateriaaleihin ja tapahtumien visuaaliseen ilmeeseen. Kruunu tuo mukanaan johdonmukaisuuden ja tunnistettavuuden elementin kaikkeen Kustavin viestintään, auttaen luomaan vahvan ja yhtenäisen brändi-ilmeen.
Typografia
Kustavin otsikkokirjasin on Noctis Bold, jonka vahvat kontrastit ja terävät kulmat antavat sille vaikuttavan ja voimakkaan ilmeen. Leipätekstikirjasin on Sarvatrik Latin, joka
mukailee klassista kirjainsuunnittelua säilyttäen ystävällisen ja avoimen luonteen.DM Serif Display ja Arial ovat otsikko- ja leipätekstin vaihtoehtoiset kirjasintyypit.
Värit
Kustavin väripaletti koostuu kahdesta pääväristä, sinisestä ja beigestä, sekä aksenttivärinä käytettävästä punaisesta. Lisäksi käytettävissä on musta ja valkoinen. Painatuksessa käytetään CMYK-värejä tai toissijaisesti PMS-värejä. RGB-värejä käytetään kaikessa digitaalisessa materiaalissa.
Sininen
RGB 14,41,130; CMYK 100, 80, 0,5; PMS Dark Blue #0E2982
Beige
RGB 255,239,224; CMYK 2,7,14,0; PMS 475 #FFEFE0
Punainen
RGB 223, 48, 17; CMYK 0,90, 100, 0; PMS 485 #DF3011
Merkki
Fraktuuraa, kirjasinta joka pohjautuu goottilaiseen kirjasinperinteeseen, käytettiin1700-luvulla, kun Kustaa III antoi luvan Kustavin seurakunnan kirkon rakentamiselle Kivimaalle. Uuden logon muotokieli on kumarrus tuolle ajalle osoittaen Kustavin pitkään ja monipuoliseen historiaan. Merkin tähän päivään tuotu moderni rakenne tarkastelee Kustavia nykyaikaisena eteenpäin katsovana kuntana ja erotetut kirjaimen elementit ovat puhdas viittaus kunnan saaristolaisidentiteettiin erillisinä saarina tai rantaviivana josta kivet erottuvat.
150-vuotisjuhlasinetti
Keskusteluissa ja kyselyissä Kustavin asukkaiden kanssa nousi esiin yksi voimakas tunne: ylpeys. Tämä ylpeys ei kumpua toisten vähättelystä, vaan syvästä rakkaudesta ja yhteydestä omaan kuntaa kohtaan. Tuo ajatus on taustalla 150-vuotisjuhlasinetin takana. Kustavi ei ole vain paikka kartalla; se on yhteisö, joka kantaa perinteitä, kauneutta ja ainutlaatuisuutta, joita ei muualta Suomesta löydy. Tämän erityisyyden ja kuninkaallisen loiston tulee heijastua kaikessa mitä Kustavi tuottaa ja esittää. Jokainen elementti, joka lähtee kunnasta, on suunniteltu kysymys mielessä: Voisiko tämä saada kuninkaallisen sinetin? 150-vuotisjuhlasinettiä käytetään juhlavuonna ja sitä edeltävissä tapahtumissa jos se on tarkoituksenmukaista. Sinetti on vapaasti käytettävissä ja sen käyttö on sallittua ja toivottavaa kaikille ja kaikissa soveltuvissa tilanteissa!
Kruunu
Kruunuteema juontaa juurensa Kustavin perustajaan Kustaa III:een sekä kunnan ydinviestiin, ”Saariston kuningaskunta”. Teema kuvastaa Kustavin ainutlaatuista identiteettiä ja perintöä. Punainen väri on voimakas ja energinen, joka herättää huomiota ja korostaa kruunun merkitystä. Se symboloi intohimoa, voimaa ja elinvoimaisuutta – ominaisuuksia, jotka heijastavat Kustavin yhteisön henkeä. Kruunu toimii graafisena elementtinä, joka voidaan liittää erilaisiin materiaaleihin ja yhteyksiin, aina virallisista asiakirjoista markkinointimateriaaleihin ja tapahtumien visuaaliseen ilmeeseen. Kruunu tuo mukanaan johdonmukaisuuden ja tunnistettavuuden elementin kaikkeen Kustavin viestintään, auttaen luomaan vahvan ja yhtenäisen brändi-ilmeen.
Kustavin graafinen ohjeisto_2024